ویژگی‌های عکس‌ خیابانی خوب

هنگامي که در خيابان دوربين به همراه داريد بدون هدف شروع به عکاسي نکنيد. اول بايد بدانيد که چه هدفي داريد، حتي اگر هدف شما لذت بردن از عکاسي خياباني هست بايد بدانيد که چه نوع عکس?ها و سوژه?هايي موجب لذت شما مي?شود. و صد البته ممکن است جهت تکميل پروژه?اي عکاسي کنيد يا صرفا هدف شما انتشار عکس?ها براي مخاطبانتان در وبلاگتان باشد. سه پايه

از نيازمندان و نوازندگان موسيقي و هنرمندان خياباني عکاسي نکنيد!
نيازمندان و هنرمندان خياباني به علت تفاوتي که در محيط پيرامون ايجاد ميکنند براي عکاسان خيلي جذاب به نظر مي‌آيند. به همين دليل تعداد بسيار زيادي عکس توسط عکاسان از اين سوژه?ها به وجود آمده و خواهد آمد! صحبت اين نيست که عکس خوبي از اين سوژه?ها نمي?شود گرفت. اتفاقا عکس?هاي خوبي از اين سوژه?ها توسط عکاسان وجود دارد. اما اگر اين سوژه?ها را در شروع ناديده بگيريد به دنياي خيلي بزرگتري دست پيدا مي?کنيد و سوژه?هاي جديدتر و بهتري خواهيد ديد که به سرعت پيشرفت شما کمک زيادي مي?کند. و بعد به نقطه?اي مي?رسيد که هنرمند خياباني يا نيازمندان سوژه صرف شما نيستند، بلکه جزئي از عکس شما در يک کادر خوب هستند.
سريع باشيد
بسياري از عکس?هاي خياباني خوب يک لحظه قطعي ثبت شده از اتفاقات خاص تکرار نشدني يا قرارگيري سوژه در مکان و موقعيتي عالي دارند. و ثبت اين لحظه امکان پذير نيست مگر با داشتن سرعت عمل زياد! عکس العمل شما در سرعت بالا بردن دوربين، کادربندي و فشار دکمه شاتر خيلي مهم است. البته موارد ديگري هم هست که رعايت آنها به سرعت عمل شما کمک خواهد کرد.
خوشبختانه امروزه دوربين?هاي ديجيتال و عکاسي پياپي آنها کمک زيادي به عکاسان در ثبت دقيق لحظه حساس مي?کنند. اگر عادت کنيد که هميشه دوربين بر روي عکاسي پياپي تنظيم باشد و براي گرفتن تک شات?ها به سرعت دکمه شاتر را رها کنيد نيازي به سويچ کردن بين عکاسي پياپي و تکي نخواهيد داشت. اين کار نياز به تمرين و عادت کردن دارد ولي در کل عادت ارزشمنديست.
يکي از نکاتي که خيلي به سرعت عمل شما کمک مي?کند روشن نگه داشتن دوربين است. بعضي از عکاسان عادت به خاموش کردن دوربين بعد از گرفتن عکس دارند. دوربين?هاي ديجيتال جديد خود به خود به حالت نيمه خاموش يا آماده به کار مي?روند و خيلي سريع با فشردن دکمه شاتر به حالت روشن باز مي?گردند. پس نيازي به خاموش کردن کامل دوربين نخواهيد داشت. نگران مصرف باطري هم نباشيد در اين حالت مصرف باطري اصلا به ميزاني نيست که تاثيري بر روند عکاسي شما داشته باشد. (صحبت ما در مورد دوربين هاي SLR يا دوربين?هاي کامپکتي هست که چشمي اپتيکال دارند و هنگامي که روشن هستند LCD آنها خاموش است.)
اگر شرايط نوري خوب است، مي?توانيد ديافراگم را ببنديد و انتخاب نقطه فکوس را به دوربين بسپاريد. دوربين?هاي جديد در اين مورد خيلي خوب عمل مي?کنند و به علت بسته بودن ديافراگم تقريبا هر قسمتي از عکس که در فوکوس باشد، به علت عمق ميدان زياد مشکل فوکوس نبودن سوژه?ها را نخواهيد داشت.


بدون نگاه کردن در چشمي دوربين عکس بگيريد
گاهي بالابردن دوربين موجب جلب توجه سوژه ها مي?شود. خوب است که عکاسي بدون نگاه کردن داخل چشمي و کادربندي دقيق را تجربه و تمرين کنيد. انتخاب لنز با فاصله کانوني مناسب جهت اين کار مهم است. تجربه ثابت کرده که بهترين فاصله کانوني ?? ميليمتر است. در لنزهاي وايدتر معمولا سوژه ها کوچکتر هستند و مقدار زيادي فضاي اضافي در اطراف داريم. و در فاصله کانوني?هاي بيشتر مثل ?? ميليمتر کادربندي خيلي سخت است و معمولا بخشي از سوژه خارج از کادر قرار مي?گيرد. در اين نوع عکاسي مي?توانيد از فوکوس دستي کمک بگيريد. اگر دوربين بر روي نقاط فکوس اتوماتيک با محدوده هاي بزرگ باشد (فوکوس اتومات تک نقطه?اي انتخاب نشود) با کمي تمرين و شناخت دوربينتان مي?توانيد حتي بدون نگاه کردن به چشمي نقطه حدودي فکوس را جابجا کنيد و فوکوس دقيق را به دوربين بسپاريد. اين نوع عکاسي تمرين زيادي مي?خواهد و به علت پايين بودن دوربين زاويه عکاسي با ديد معمولي ايستاده متفاوت هست و همينطور توجه و نگاه سوژه?ها هم به دوربين و عکاس جلب نمي?شود و عکس?هاي خيلي خوبي به دست خواهيد آورد.
از روبرو عکاسي کنيدخيلي از عکاسان تازه کار به علت ترس از نوع برخود مردم ترجيح مي‌دهند که از پشت سر از آنها عکاسي کنند. عکس‌هايي که از پشت سر از افراد گرفته مي‌شوند غالبا عکس‌هاي خوبي نيستند مگر اينکه کادربندي خاص يا هدف خاصي داشته باشند. سعي کنيد نسبت به محيطي که در آن قرارداريد تا جايي که مشکلي براي شما ايجاد نمي‌شود از روبرو عکاسي کنيد. بعد از مدتي نحوه تعامل با سوژه?هاي انساني را بيشتر ياد مي?گيريد و با يک لبخند به سوژه بعد از گرفتن عکس رضايتش را به راحتي جلب مي?کنيد. از اونجايي که عکاسي خياباني صريح است، گرفتن عکس بايد قبل از اينکه سوژه متوجه حضور شما بشود انجام شود. اينکه شما از شخص اجازه بگيريد و سوژه به دوربين نگاه کند و لبخند بزند، از اونجايي که دخالت مستقيم شما در صحنه هست عکس خياباني يا حداقل عکس خوب خياباني نيست.
عجله نکنيد
اگر مکاني را پيدا کرديد که از نظر شرايط نوري، کادر و بکگراند خوب بود، کادربندي کنيد، آماده عکاسي شويد و به محض رسيدن افراد به نقاط مورد نظرتان در کادر، دکمه شاتر را فشار دهيد. پيشنهاد مي?کنم بيشتر صبر کنيد و شات?هاي مختلفي بگيريد. به علت تنوع عابران و حرکت آنها ممکن است به نتيجه بهتري برسيد.


عکس?ها را ويرايش کنيد
حتما عکس?هايتان را ويرايش کنيد، ولي زياده روي نکنيد!! متاسفانه برخي از عکاسان خياباني و مستند، ويرايش عکس را عملي غير حرفه?اي مي?دانند، در حالي که ويرايش جزئي از عکاسي هست و هيچ مشکلي براي صريح بودن عکس ايجاد نخواهد کرد. حداقل تنظيم کنتراست و نور عکس با توجه به محدوديت?هاي دوربين?هاي ديجيتال جزئي لازم از عکاسي ديجيتال است. افزايش بيش از حد افکت?هاي تصويري، اشباع رنگ و اثرات فيلترها نتيجه خوبي نخواهد داشت. سعي کنيد عکس?ها را در حدي ويرايش کنيد که از عکس بودن خارج نشود!
هرگونه دستکاري (کم و زياد کردن و جابجايي اجسام) در عکس?هاي خياباني با توجه به صريح بودن آن طبق نظر برخي از عکاسان درست نيست. ولي معمولا تا جايي که به صريح بودن سوژه لطمه نخورد اين کار مجاز است. 

خدمات و محصولات صنعتی

 الکتروپمپ